حمید شاکرنژاد گفت:تشنگی کم‌کم حالت مرگ ایجاد کرد؛ طوری‌که همه خودمان را برای مردن آماده کرده بودیم. همه در شرایط مشابه بودیم و کسی نبود که چنین احساسی نداشته باشد؛ برخی‌ها خودشان را کنترل کردند اما بعضی نه‌.

 به گزارش مشرق، روزنامه شهرآرا گفتگوی اختصاصی با قاری جوان مشهدی حاج حمید شاکرنژاد انجام داده است که از شاهدان عینی فاجعه منا بوده است. متن این مصاحبه را در ادامه می توانید مطالعه کنید.

چه ساعتی این اتفاق افتاد؟

مشعرالحرام، محلی است میان عرفات و منا که حجاج باید بعد‌از غروب شرعی روز عرفه یعنی پس‌از پایان وقوف اختیاری در عرفات به آن سمت حرکت کنند و از آن وقت تا طلوع آفتاب روز دهم ذی‌الحجه همان روز، اعمال مخصوص این مکان را به جا آورند. ما همان‌جا توقفی داشتیم. ساعت ٨صبح بود که ‌همراه‌با برخی قاریان حرکت کردیم به‌سمت رمی جمرات تا اعمال حج را انجام دهیم. ازدحام در این‌ مکان تاحدی عادی هست اما نه به‌اندازه‌ای که همان اول وقت احساس شود.پس‌از طی مقداری از مسیر، چند‌مرتبه‌ جمعیت متوقف شد و دیگر حرکت نکرد؛ طوری‌که همه ایستاده بودند. مسیر عبور قفل شد و دیگر تکان نخورد. شدت ازدحام به‌اندازه‌ای بود که دیگر نه می‌شد یک قدم جلو رفت و نه به عقب برگشت. وضع بسیار اسفناکی به‌وجود آمد؛ نه آب بود و نه اکسیژن که نفس بکشیم.

یعنی نیم‌ساعت در این حالت متوقف شده بودید؟

اگر الان اینجا حضور داشتید، متوجه می‌شدید که یک‌ربع ساعت هم نمی‌توان هوا را تحمل کرد. حتی در حالتی که راه می‌روید، اذیت می‌شوید؛ چه رسد به اینکه در جایی با ازدحام جمعیت ثابت بمانید؛ گویی زمان هزار برابر می‌شود.

واکنش حجاجی که در این شرایط گیر کرده بودند، در این لحظات چگونه بود؟

کم‌کم موجی از وحشت و حالت مرگ بین مردم ایجاد شد. ابتدا فکر می‌کردیم که راه باز می‌شود اما فشاری که روی قفسه سینه وارد می‌شد و بی‌اکسیژنی، ترس و وحشت مردم را افزایش داد. ترس از مرگ باعث شده بود برخی از حجاج واکنش‌های خاصی نشان دهند؛ برخی با نفس‌های بریده فریاد می‌زدند و به‌دنبال راه‌ گریز بودند.

یعنی هیچ راه فراری نبود؟

واقعا هیچ راهی نبود. نمی‌خواهم درباره کار دولت عربستان قضاوت کنم اما اگر ١٠‌متر جلوتر از مکانی را که مسدود کرده بودند، می‌بستند راه فرار و گریزی به‌وجود می‌آمد. با شرایطی که ایجاد کرده بودند، نمی‌شد هیچ واکنشی نشان داد.

تشنگی کم‌کم حالت مرگ ایجاد کرد؛ طوری‌که همه خودمان را برای مردن آماده کرده بودیم. همه در شرایط مشابه بودیم و کسی نبود که چنین احساسی نداشته باشد؛ برخی‌ها خودشان را کنترل کردند اما بعضی نه‌.

همین که پلیس اعلام کرد باید سر جایتان بایستید، عده‌ای به‌خصوص آفریقایی‌ها تصمیم به نجات خود گرفتند و با هل‌دادن دیگران و به قصد هجوم‌بردن به سمت چادرها و بالارفتن از آن‌ها، استرس را در مردم بیشتر کردند. در این بین عده زیادی زیر دست و پا له شدند.

در خبرها و عکس‌ها می‌بینیم که مردم روی هم ریخته شده‌اند.

بله؛ من جلو بودم و می‌دیدم جمعیت روی هم می‌ریزند و له می‌شوند و جنازه‌ها زیاد می‌شود. جا کم بود؛ درنتیجه به محضی که اولی می‌افتاد، عده زیادی روی او می‌افتادند. فردی را دیدم که آن‌قدر له شده بود که تمام روده و معده و شکمش بیرون ریخته بود.

خودتان هم روی زمین افتادید؟

تاحدی فشار جمعیت را تحمل کردم اما کم‌کم احساس کردم که قلبم دارد می‌ایستد. در آن شرایط آدم فکر می‌کند مرگ سراغش نمی‌آید و هنوز امیدوار است. به‌مرور زمان، نفسم بند آمد و قلبم کند زد. داشتم با خدا صحبت می‌کردم. دیدم باید تسلیم شوم؛ همه اطرافیانی که مردند، مثل من آدم بودند. دست و پایم می‌لرزید.

چطور نجات پیدا کردید؟

واقعیتش این است که دیدم اگر بخواهم درکنار جمعیت ثابت بایستم، با‌سختی و نفس‌تنگی خواهم مرد. می‌دیدم جمعیت زیادی جلویم دارند می‌میرند و جان می‌دهند. گفتم خدایا اگر قرار است بمیرم، بگذار راحت بمیرم. بین جمعیت افتادم و اشهدم را گفتم. دیگر نفهمیدم چه شد.
صدای آمبولانس‌ها را می‌شنیدم. دراز کشیده بودم که یک نفر گفت اشهدت را بگو. افرادی رویم آب می‌ریختند تا از آن حالت گیجی درآمدم. بعد به سمت بیمارستان ایرانی‌ها رفتم و بعد‌از تنفس مصنوعی، سعی کردند بدنم را خنک کنند.

چطور آمبولانس‌ها راه را باز کردند‌؟

خیلی دیر آمدند؛ وقتی که عده‌ای مرده یا در‌حال جان دادن بودند.

شنیدیم که این‌طور نبوده که فقط افراد مسن یا سالمند جان خود را از دست دهند و عده زیادی هم جوان بوده‌اند. درست است؟

شرایط طوری نبود که جوان و پیر بشناسد؛ وقتی اکسیژن نباشد، جوان و پیر نمی‌بینید. یعنی شرایط جسمی هیچ تاثیری نداشت. اکسیژن که نرسد، جان فرد را می‌گیرد.

دولت عربستان ادعا کرده است این اتفاق به‌دلیل بی‌نظمی آفریقایی‌ها بوده است.
قطعا تقصیر خود دولت عربستان است؛ چرا‌که راه را در جایی بستند که هیچ گریزی از آن نبود. من به‌عنوان یک شاهد عینی که نزدیک این فاجعه بودم، می‌توانم بگویم نصف بیشتر افرادی که نابود شدند، به‌خاطر این بود که آب به آن‌ها نرسید. اگر آن هلیکوپترهایی که بالای سر حجاج می‌چرخیدند، مقداری آب روی مردم می‌ریختند، شوک بدن برطرف می‌شد و به حال عادی بر‌می‌گشتیم. قطعا عده زیادی از بی‌حالی مردند.

یعنی یک نفر در کنارتان جان می‌داد و هیچ کاری از دستتان بر‌نمی‌آمد؟

توانستم چهار یا پنج‌نفر را نجات دهم یعنی در لحظه‌ای که بی‌حال می‌شدند و داشتند می‌افتادند، سعی می‌کردم نگهشان دارم. حتی آن‌هایی را که حال نداشتند، نگه می‌داشتم اما بیشتر از آن کاری نتوانستم بکنم؛ چون قلب خودم هم داشت از کار می‌افتاد.

یعنی هر کس که خونسردی خود را بیشتر حفظ می‌کرد، امکان زنده‌بودنش بیشتر می‌شد؟
رعب و وحشتی در بین بود که استرس را مساوی با مرگ می‌کرد. به جایی رسیدم که فقط دنبال یک جای خالی بودم تا راحت جان بدهم. فقط لطف خدا بود که نجات پیدا کردم.

آیا تعداد جان‌باختگان مرد بیشتر از زن‌هاست؟

قرار بود اول مردها برای انجام اعمال بروند و بعد خانم‌ها اما کمی از خانم‌ها هم زود راه افتاده بودند. الحمدلله تا جایی که من می‌دیدم، خانم ایرانی در اطرافم نبود.

عده‌ای از جان‌باختگان هم از مشهد و استان خراسان رضوی بوده‌اند. اطلاع دارید چه تعدادی از حجاج کشته‌شده مشهدی هستند؟

اطلاع دقیقی ندارم اما با فاصله می‌دیدم که یک کاروان از خراسان و گیلان در اطرافم بود.

وضعیت حمل جنازه‌ها و زخمی‌ها چطور بود؟

نمی‌دانم درست است بگویم یا نه اما خیلی وحشتناک بود. عربستانی‌ها مرده‌ها و زنده‌ها را روی هم می‌ریختند.

چرا در این ماجرا نیروی انتظامات عربستان تا این حد بد عمل کردند؟

امسال به اندازه‌ای بی‌نظم بودند که گویی حضور مسلمانان برایشان ‌اهمیتی نداشت. در کشتاری که پنجشنبه انجام شد، به بدترین نحو ممکن عمل کردند. حتی تا ساعت‌١٢ شب مشغول جمع‌آوری جنازه‌ها بودند. هنوز وضعیت خیلی از ایرانی‌ها مشخص نیست؛ برخی‌ها مجهول‌الهویه هستند و کسی نمی‌داند گم شده‌اند یا در بیمارستان‌ها هستند. خدمات عربستان بسیار ضعیف است‌. تا جایی‌که من شنیده‌ام، نمی‌گذارند پزشکان ایرانی دخالتی در کارشان داشته باشند.

جنازه‌ها را چطور جمع می‌کردند؟

خیلی وحشتناک بود. مرده و زنده را با هم در کامیون می‌ریختند. آمبولانس جواب‌گو نبود. به‌جای اینکه ابتدا زنده‌ها را نجات دهند، همه را روی هم می‌ریختند‌. اصلا دنبال این نبودند که بدانند چه کسی زنده و بدنش داغ است. برخی‌ها شبیه خود من با مقداری آب به حال می‌آمدند اما با بی‌مدیریتی آن‌ها مردند.

در جریان افتادنِ جرثقیل یا پنکه شما حضور نداشتید؟

نزدیک نبودم اما خبرش را دارم. مردم به اندازه‌ای امسال می‌ترسند که با کوچک‌ترین صدایی که از اطراف مسجد‌الحرام می‌آید و کار ساختمانی انجام می‌شود، زائران به وحشت می‌افتند. این استرس، باعث شلوغی جمعیت می‌شد، به‌طوری که عده‌ای دست و پایشان می‌شکست.

دفعه چندمی بود که به حج رفتید؟

بار ششمی بود که آمدم‌. در ظاهر هیچ موضوع غیرطبیعی‌ای وجود ندارد اما به‌طور کلی امسال، نظارت دقیقی صورت نگرفت؛ انگار در عربستان، کمیته کنترل بحران نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 102
  • ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    80 0
    آخه چرا؟ مرد حسابی اونایی که ساکن عربستان هستند۶بار به زیارت خانه خدا نرفته اند اونوقت شما۶بار به حج رفته ای؟واقعا که!اخه برادر تو ساکن مشهدی بجای اینکه پول تو حلقوم این وهابیا بریزی کمک ۱۰تاجوان بکن وزیارت هم برو حرم باصفای امام رضا.دیگه این بلاها هم سرت نمیاد.بعضیها نمیدانم چه فکری میکنند:بار ششم هست که به حج میروم!خوب اوناهم دارن میبینند یکی مثل این اقاهر سال میرن حج دیگه رفتاری بهتر ازاین انتظار نیست.
  • سحر ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    لعن الله آل سعود
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    لعنت الله علي آل سعود(يهود)
  • مجتبی ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    یکی 10 تا 15 سال منتظر میشه اسمش برای حج دربیاد بعد این بابا 6 بار تا حالا رفته.
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • غریبه ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بابا قاری قرآن که رتبه میاره میبرنش حج مگه مقصر بنده خدا قاری قرآنه ---بی کفایتی دولت عربستانه که لیاقت نداره از زائران خانه خدا محافظت کنه
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ایشون قاری بین المللی هستند و برای قرائت قرآن می روند مثل این است که بگویی آقای قاضی عسگر و یا اوحدی چرا هر سال می روند
  • حسین ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    واقعا متاسفم واسه اون کسایی که پایین این متن کامنت گذاشتن شنیدن این وصف حال دل هر انسانیو به درد میاره اونوقت یه سری ادم بی توجه به مسائل دیگه میپردازن
  • مرگ بر آمریکا ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بهتر نبود از زاویه ای دیگر به قضیه نگاه میکردید؟ مهم جنایتی است که اتفاق افتاده و جان بیش از هزار نفر میفهمی 1000 نفر را گرفته است !!!!! 1000 نفر حاجی روز عید قربان قربانی شدند. از این تعجب نکردید که مرده و زنده را روی هم میریختند؟؟؟؟؟ از اینکه این آقا 6 بار به حج رفته تعجب میکنید؟؟؟ خداوند لعنت کند آل سعود را که با تربیت گروههای وحشی تروریستی مانند القاعده طالبان داعش بوکوحرام الشباب و.... دائما بدنبال کشتار مسلمانان است یا در افغانستان یا عراق یا سوریه یا یمن یا لیبی و یا منا!!!!!!!!!! همه این اقدامات حساب شده و جهت منزوی کردن اسلام و مسلمانان در افکار عموم و اهتراز مردم از اعمال حج و دیگر مناسک مذهبی است. همانطور که جنگ سوریه را به راه انداختند تا سوریه را خالی کنند و برای اسرائیل حاشیه امنی ایجاد کنند تکرار این اقدامات وحشیانه در عربستان نیز باهدف لوث کردن و جلوگیری از ورود شیعیان خصوصا ایرانی ها به مکه است! تجاوز به نوجوانان ایرانی و سقوط جرثقیل در مکه و حادثه منا و .... همگی برای فشار وارد آوردن به ایرانی هاست.
  • ... ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مخاطب نیمه محترم این چه تحلیلی است از این قاری بزرگوار میکنی ایشان قاری واز آن اشخاصی هست که در زمینه قرآن نابغه هست دولت عربستان بی کفایت وابله است چه ربطی به زایر داره اول فکر کن بعد سخن گو
  • مهدي ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    عزيزان من زود قضاوت نكنيد ايشان قاري ممتاز بين المللي داراي سبك هستند و براي اجراي برنامه براي حجاج توسط بعثه مقام معظم رهبري دعوت مي شوند.
  • منتظر ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    لعنت بر آل سعود مهمان کش وخاین وبیکفایت لعنت بر شیاطین سعودی
  • منتظر ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بعد از این رمی جمره وشیطان آل سعود است وسنگ هایمان را بر آل سعود شیطان صفت خواهیم زد
  • / ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    لیاقت وسعادتش رو داشته توچرا حسودی میکنی باید دعوت بشی وبااین افکارت فکر نکنم دعوت بشی
  • علیرضا ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    دوستان عزیز اصل قضیه رو رها کردن و چسبیدن به 6بار حج رفتن اون بنده خدا؟!!!!!! صحبت بر سر چیز دیگریست اصلاً درنظر بگیرین که یک نفر مستطیع هست، هم کمک به دیگران میکند و هم سفرهای زیارتی داخل کشور مثل مشهد می رود و هم دوست دارد و میتواند به سفرهای زیارتی خارج از کشور اعم از حج و عتبات عالیات برود قرار نیست که هرکس فقط یک بار رفت مکه دیگر نباید برود. علاقه دارد و دوست دارد می خواهد برود در کنارش کار خیر و ثوابش هم جای خودش باقیست. حواسمان باشد که در زمین دشمن بازی نکنیم.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    یه آمار از تو طول سال درمورد سفر های توریستی و ویزاهای توریستی رو که مردم گرفتند و رفتند بگیرند و یه محاسبه سر انگشتی بکنند ببینند چقدر هزینه کرد تو این کشورهای توریستی توسط مردم ایران شده بعد بیایین گیر به حج رفتن بدید. ولی خدایش 6 بار دیگه نوبره.
  • علیرضا ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    دوستان عزیز اصل قضیه رو رها کردن و چسبیدن به 6بار حج رفتن اون بنده خدا؟!!!!!! صحبت بر سر چیز دیگریست اصلاً درنظر بگیرین که یک نفر مستطیع هست، هم کمک به دیگران میکند و هم سفرهای زیارتی داخل کشور مثل مشهد می رود و هم دوست دارد و میتواند به سفرهای زیارتی خارج از کشور اعم از حج و عتبات عالیات برود قرار نیست که هرکس فقط یک بار رفت مکه دیگر نباید برود. علاقه دارد و دوست دارد می خواهد برود در کنارش کار خیر و ثوابش هم جای خودش باقیست. حواسمان باشد که در زمین دشمن بازی نکنیم.
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اخوی این دوستان مانند قراء و برخی از مداحان و روحانیان کاروان بعنوان انجام وظایف محوله می روند. مانند افراد عادی که نیستند به نوعی کادر محسوب می شوند. مدیر کاروان ما حدود 20 سفر رفته بود و معاون حدود 10 سفر اینها کادر اجرایی فرهنگی و یا ... هستند
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    "برخی‌ها با مقداری آب به حال می‌آمدند اما با بی‌مدیریتی آن‌ها مردند."
  • ناصر ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ناشناس عزیز اقای شاکری نژاد از اساتید قران کشور و از قهرمانان ملی هستند و دلیل حضور ایشان به همراه گروه قرآنی این است که وهابیون خبیث همیشه تبلیغ میکنند که قرآن شیعه ها با قرآن سنی ها فرق میکنه و ایشان برای دفاع و تبلیغ مظلومیت تشیع و ایرانیان در سرزمین وحی حضور دارند و در مجالس و محافل متعدد به تلاوت قرآن میپردازند ، یکی از این مجالس تلاوت در طبقه دوم مسجدالحرام است لطفا در قضاوت انصاف را رعایت کنید
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    تو هم از خرج لوازم آرایش خودت و اطرافیانت بزن که سالی 1 و نیم میلیارد دلار پول تو جیب کمپانی های کشورهای دشمن ما میریزه به جاش به فقرا و جوانهای بینوای مملکت کمک کن!!!
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خدا شفات بده
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    شما آنتالیا و دبی تان را بچسبید و دلار دلار در کازینوها خرج کنید و کاری با حج نداشته باشید لطفا
  • سعید ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    سعودی ها خیلی بدتر از مشرکین زمان جاهلیت هستند
  • حسین ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آل سعود وشاهزاده ها در ظاهر میگیند خدا خدا ولی در اصل شیطان پرست اند ومیخواهند بااین کارها وکشتن زایران حرم امن الهی،حج را ناامن کنند که دیگر مسلمانان به حج نروند
  • علی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    به هوش باشید که این کارها برای کم رنگ کردن اسلام عمل واجب حج است ما با تمامی وجودمان از حج واین فریضه مهم دفاع میکنیم حتی اگر هزار بار ما رابکشند
  • صادق ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خدارا هزار مرتبه شکر که این قاری عزیز وجوان عاشق ومبلغ قرآن در سلامتی هستند برای سلامت بودنش صلوات گفتم خدارو شکر ایشان افتخار ایران است
  • امیر ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مرگ بر آل سعود دستیار شیطان وزایر کش
  • حسنی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خیلی خرسند شدم که دیدم ایشان سالم هستند
  • شهاب ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خدارو شکر این حاجی محترم وافتخار جامعه قرآنی در صحت کامل به سر میبرد
  • عارف ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    عجب صبری دارد خدا !!!!!
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خیلی دردناک بوده:(( خدا لعنت کنه این آل سعود رو.
  • کيميا ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    از ته دلم به خانوادها تسليت ميگم خدا بهشون صبر بده...اينکه مردهارو با زندها قاطي کردنو زندها بدون هيچ کمکي مردن واقعا وحشتناکه
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بعضی افراد آنقدر بی عاطفه و خبیثند که بجای همدردی شروع به سرزنش می کنند مرد ناحسابی بجای تسلی دل این قاری عزیز و بازماندگان چرندیات نفسانی و عقده های کثیفت را خالی می کنی که چرا چند بار رفتی؟ چقدر برخی مشمئز کننده اند البته اکثر مردم ایران مهربان و رئوفند برخلاف عده ای بی احساس
  • آوین ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خدا رو شکر که مسلمانیم وخدا روشکر که پوزه آل سعود با این عمل بیخودش به خاک مالیده شد لعنت بر ایادی کفر وآل سعود شیطان
  • امیر ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    لعنت بر دشمنانی که از آب هم مضایقه کردند لبیک یا حسین سلام بر حسین ولبهای خشکیده مرید ومولامون امام حسین
  • ناشناس ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حج باعث اتحاد مسلمانان می شود دشمنان اسلام این را نمی خواهند
  • محسن ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم.
  • تلنگر ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آجرک الله یا صاحب الزمان (عج) لعنت به آل سعود لعنت به وهابیت
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    می خواستم در جواب اولین نظری که گفته" با آن قاری رفتاری بهتر از این انتظار نیست" بگویم این چه حرفی است که می زنید مگر شما وجدان ندارید این حرف یعنی همراه شدن با آل سعود واقعا شرم آوره
  • حسین ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام لعنت و نفرین خدابرال سعودکه از ریشه وتبار یزیداندوانفدر این خاندان مفسدو عیاش هسنتدکه فرزند رسول خدا حضرت صاحب الزمان عج میفرمایند هرکس مرگ خاندان ال سعود را به من اطلاع دهد مرا خوشحال کرده خدایا شر مفسدان را از سر امت اسلامی و مسلمانان کوتاه کن ودل صاحب الزمان را شاد کن انشا...امین یا رب العالمین
  • shahram ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اگه گیرت به اینه که چرا این قاری شش بار رفته حج . من پیشنهاد میکنم به اونایی گیر بده که هرماه میرن دوبی.اونجا هم عرب هستن دیگه بهشون بگو چرا پولتو میدی به عربا.تازه تو دوبی هم چندبرابر حج پول خرج میشه بجای اینکه عربستان رو محکوم کنی که هفتصدتا ایرانی رو اونجا تلف کردن تو گیر دادی به شش بار رفتن ایشون
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بایستی از طرف ممالک اسلامی شرکتی تشکیل و مسئولیت ایمنی مسلمانان به آن شرکت واگذار شود .سازمان حج و اوقاف از تکنولوژی هایجدید آمار سالانه حجاج راتهیه و برای هر فرد فقط یکبار اجازه زیارت صادر نماید تا حق دیگر هم وطنان مستطیع ضایع نشود هرکه پولدار است دلیل نمی شود به دفعات دلخواه به حج برود حج و اوقاف باید مسئولیت کلیه زائران را بر گردن بگیرد.
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    یه کم ادب داشته باش. اصلا تو کی هستی که اینطوری قضاوت می کنی؟ به شما چه مربوط دوست داره 6 بار به زیارت خانه کعبه برود. خیلی هم خوب. من خودم طرفداری این قاری که به نظرم بهترین قاری ایران است هستم و خدارو شکر می کنم و خوشحالم از اینکه زنده ماندند. شما نباید ندیده و نشناخته در مورد کسی قضاوت کنید
  • گیل مرد ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    گرچه منطقی نیست ولی ماباورکردیم
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ایشون قاری بین المللی هستند و برای قرائت قرآن می روند مثل این است که بگویی آقای قاضی عسگر و یا اوحدی چرا هر سال می روند
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ایشون قاری بین المللی هستند و برای قرائت رفته مثل این است که بگویی آقای قاضی عسگر و یا اوحدی چرا هر سال می روند قبول کنیم کمی اغده ای و حسود هستیم من خودم شاید هیچ وقت نرم با وضع مالی که دارم ولی رفته با قرآن خودنش تبلیغ کنه و حتما من و شما رو هم دعا کرده
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ایشون قاری بین المللی هستند و برای قرائت قرآن می روند مثل این است که بگویی آقای قاضی عسگر و یا اوحدی چرا هر سال می روند
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ایشون قاری بین المللی هستند و برای قرائت قرآن می روند مثل این است که بگویی آقای قاضی عسگر و یا اوحدی چرا هر سال می روند
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مثبتهای این کامنت نشان از تنگ نظری حسادت اغده ای بودن برخی از ما مذهبی هاست متاسفانه بی دینا بعضا از ما مناعت طبع بیشتری دارن به جایی که بگیم برای تبلیع قرآن برای شیعه رفته (که وهابیا میگن یه قرآن دیگه دارن)طعنه میزنیم که چرا رفتی و نباید می رفتی و به زبون حال میگیم باید ما میرفتیم مگه ما چی کم داریم خدا ما رو هدایت کنه
  • کامران ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    من متاسفم برای بعضی از هموطنان که قضاوت عجولانه میکنند. دوست عزیز ایشون یکی از قاریان برجسته این مملکت هستند و سازمان حج از این عزیزان دعوت میکنه که برای همراهی زائران و تبلیغ به سازمان کمک کنند اونوقت شما به جای این که اون آدم کشی و شیعه کشی آل سعود جنایتکار وحشی رو محکوم کنی، شش بار حج رفتن ایشون رو محکوم میکنی؟ شما از کجا میدونی که به فقرا و نیازمندا کمک نمیکنه؟ شما که خودت ادعا میکنی چند بار دست خانواده ای بی سرپرست و دختران بی جهیزیه و کودکان کار رو گرفتی که به بقیه تهمت میزنی؟ چرا بعضی ها از حساب و کتاب و سوال جواب قیامت نمیترسن؟ چرا به اونایی که میرن اروپا و عروسی های آنچنانی و حیف و میل های فراوان غذا تو یه شب مهمانی هاشون دارن گیر نمیدین؟ چرا به واجبات دین خودتون گیر میدین؟ بصیرت بصیرت بصیرت وای به حال جوان های نسل جدید که دین فروش شدند.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    برای سفرهای توریستی محدودیت و سهمیه نداریم عزیزم !!!!!
  • ايمان ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    جالبه كسي اين قسمت رو نديد ((توانستم چهار یا پنج‌نفر را نجات دهم یعنی در لحظه‌ای که بی‌حال می‌شدند و داشتند می‌افتادند )) نجات دادن جان انسانها رو نديديد ؟؟ فقط 6 بار مكه رو ديديد ؟؟ حتما فكر كرديد ايشون تاجر و بازار فرش داره ؟؟ نه اقا جان قاري قران بين المللي براي اجراي مراسم قر ان اونجا ميرند .. واقعا از دست اين مردم .....
  • مجید ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    برادر من این .... آل سعود به عمد این کارو انجام دادن . مگه میشه بعد از 3 روز هنوز 325نفر مفقود باشن. توطئه بوده شک نکنید .
  • ايمان به ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ناشناس جان ... اونجايي رو كه گفت جون چهار پنج نفر رو تونستم نجات بدم نديدي ؟؟؟ فقط 6 بار مكه رو ديدي ؟؟؟ تازه شما مطمني با پول اونجا رفته ؟؟ حميد شاكر نزاد قاري قران بين امللي حاجي براي اجراي مراسمات اونجا رفته .. بچه خوبيه ازت ميگذره وگرنه خودت و اين 185 نفر اون دنيا گرفتار بودند ما ايراني ها هميشه اينجوري هستيم اصل رو ول ميكنيم به فرع ميپردازيم
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    چرا فرافکنی میکنید؟ حالا عامل این فاجعه 6 بار حج رفتن این آقاست؟ چرا سعی میکنید هموطنان خودتون را عامل این فاجعه معرفی کنید؟ حالا گه این افراد اروپایی بودن، مردم کشورهاشون چنان از هموطنانشون حمایت میکردند که بیا و ببین! ولی اینجا ایرانی ها، هموطنانشون را محکوم میکنند. اونم با دلایل واهی خودشون از جمله دفاع از آل سعود یا دفاع از مردم یمن، دفاع از طرز تفکر خودشون یعنی مخالفت با حج و تکرار آن و..... به این وسیله ایرانی جماعت همیشه و همه جای دنیا محکومه! ....
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    این جماعت نوکران بی جیره و مواجبی هستند که وظیفه شان محکوم کردن ایرانی ها در هر حادثه ای است.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خیلی عجیبه که بعضی دوستان متوجه نیستند که ایشان به خاطر قرایت قران و برخی مسابقات بارها به حج مشرف شده اند و دلیل تعدد حج ایشان هم همین است
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آدم واقعا متاسف از شنیدن و دیدن کامنت های بعضی از هموطنان ، چرا عادت کردید با همه چی مخالفت کنید؟ مگه کسی که 6 بار رفته حج حق کسی رو خورده؟ شک نکنید کسایی که به حج میروند حتی خمس لباس تنشونم بایدداده باشند . این یعنی دستگیری از فقرا. الان به جای دلجویی از خانواده های داغدار چرا نمک رو زخمشون می پاشیم؟ تو رو خدا یه کم هوای همدیگرو داشته باشیم و برای بازماندگان مخصوصا در عربستان که معلوم نیست الان چه حالی دارند طلب صبر کنیم.
  • الی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اول از مشرق تشکر کنم بخاطر پوشش خبری! برای خدا بمیرم که چقدر غریبه..این حرفو اونایی که رفتن مکه و دیدن میفهمنن. خانه خدا شده محل کسب درآمد آل سقوط... بمیرم برای غریبی خدا
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اگه با هزينه شخصي خودش رفته باشد مشكلي نيست ولي اگر از بيت المال هزينه كرده ....
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مثبت منفی ها رو هم میتونید بشمارید بد نیست!!
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خيلي خوب بيان كرده اتفاق اونجا رو كاشكي خونواده هاشون نخونن
  • SIAMAK58 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آقاي بي فكر ! ايشون قاري ممتاز بين المللي هستن ! كسي از شما نظر نخواست بهتره قبل از حرف زدن بري اسم ايشون رو بزني تا تلاوتش رو بشنوي و بفهمي كه در مورد چه شخصي داري حرف ميزني
  • کامران ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    من متاسفم برای بعضی از هموطنان که قضاوت عجولانه میکنند. دوست عزیز ایشون یکی از قاریان برجسته این مملکت هستند و سازمان حج از این عزیزان دعوت میکنه که برای همراهی زائران و تبلیغ به سازمان کمک کنند اونوقت شما به جای این که اون آدم کشی و شیعه کشی آل سعود جنایتکار وحشی رو محکوم کنی، شش بار حج رفتن ایشون رو محکوم میکنی؟ شما از کجا میدونی که به فقرا و نیازمندا کمک نمیکنه؟ شما که خودت ادعا میکنی چند بار دست خانواده ای بی سرپرست و دختران بی جهیزیه و کودکان کار رو گرفتی که به بقیه تهمت میزنی؟ چرا بعضی ها از حساب و کتاب و سوال جواب قیامت نمیترسن؟ چرا به اونایی که میرن اروپا و عروسی های آنچنانی و حیف و میل های فراوان غذا تو یه شب مهمانی هاشون دارن گیر نمیدین؟ چرا به واجبات دین خودتون گیر میدین؟ بصیرت بصیرت بصیرت وای به حال جوان های نسل جدید که دین فروش شدند.
  • صاعقه کهکشان ها ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    با سلام و ادب خدمت عزیزی که غصه فقرا رو می خورن عرض بکنم که همون خداوندی که کمک به فقرا رو از مردم میخاد . همون خداوند هم حج رو واجب کردن و رفتن ایشون و امثال ایشون که (حتی ممکنه برخلاف میلشون بوده) فقط جهت تبلیغ بوده یعنی اجرای حکم الهی والسلام من اتبع الهدی
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    چیش منطقی نبود.؟
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    غریبی خدا؟؟ ضرری به خدا متوجه نیست. امام زمان غریبه نه خدا.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    کاملا معلومه که عمدی بوده. مگه همین سعودیها نیستن که واسه کشتن،این همه راهو تا یمن میرن ،خب وقتی این همه غیر وهابی دم دستشونه چرا نکشن.
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    با سلام من کاری به گفته ی ناشناس ندارم که صحیح یا غلط هست ولی....ولی دوستان به ادعا مومن و مذهبی این چه طرز برخود با یک هموطنه.حالا شاید اطلاعاتش کمی پایین بوده. بنا نیس چنین برخوردی بشه. ... بعید میدونم خود این قاری تا این تیز و برنده برخود میکردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس